Du
hørte hva han sa, sier mor. Du vet hva du må gjøre.
Bilde av bilde fra Krigsår i bilder 2 av Roger Albrigtsen |
Mor har vasket og stablet
tallerkener på plass i de små treskapene. Mor i den slitte kjolen, som stadig
må ses over med nål og tråd om kveldene, som hun stadig klager over, og hadde
det vært før krigen, skulle hun gått ut og funnet nytt stoff, det sier hun,
igjen og igjen sier hun det. Ungene drar i den, mor holder tilbake. Mor som
setter opp håret i ei knute, og som nesten svetter den fra hverandre utover
dagen, men strammer til når hun passerer speilet i gangen. Det er de yngste som
hun stadig må holde øye med, det er de mellomste som må gjøre lekser, de eldre
som må formanes, hjelp til, hjelp til. Mor har tusen øyne og stemmer, mor står
aldri helt i ro. Mor ammer den yngste, mens hun leter frem sytøyet. Det er noe
som fikses. Alltid noe som i uorden. Mor har ikke tid til prat, mor koker
poteter, mor koker kaffe, mor retter på knuta i nakken igjen, mor ser at det
blåser opp der ute og mor mumler noen gudsord, mor ber småungene lese høyt, mor
kremter når det ikke kan stemme, det hun hører, og mor rekker akkurat bort til
den vesle som krabber over gulvet før den rekker frem til ovnen. Fydda. Mor
virrer mellom seg og sitt og mor ser likevel ut som hun gjorde noen ganger.
Mor, med en kaffekopp i hånda mot slutten av kvelden, mor med roen, sittende
med blikket sitt festet et sted utenfor vinduet. Mor som er et annet sted med
mindre vind, med jord å dyrke, dyr å fôre, mor som reiser tilbake i tid mens
vinden trekker i huset. Mor som snakker andre språk, de små som kan snike seg
frem mellom ordene når hun er trøtt og glemmer at hun ikke lenger hører til på
gård og at vi ikke snakker lappisk eller kvensk her. Mor som savner kyrne,
lukta av dem, og kanskje søsknene sine i Kautokeino, eller tida si der, der
vinden stoppet opp og hvilte før den fortsatte tilbake hit mot kysten. Mor, kjære
mor.
Ferdinand, sier mor. Du husker hva
far sa.
Mor har lite å dele på så mange. Mor
står ved kjelen og kikker på meg. Ferdinand, sier hun igjen. Den yngste sover
inntullet i et pledd. Det er ennå tidlig. På skolen de andre. Eller i egnebua
med far. Det er annet å gjøre. Og alltid noe mer. Det er saker som ikke tar
slutt, men som fortsetter å be om å bli gjort. Og mor med skarpt blikk som vil
vekke meg opp, mor som aper etter fars stemme, legger samme tyngde i og vil
tvinge meg av gårde. Det er ikke noen grunn til å vente, sier mor. Jeg holder
frem kruset mitt, lar henne helle i noe kaffe. Jeg tar en lang slurk. Og øynene
hennes er blå, en hard, nådeløs nyanse. Mor som folk sier at har vært en
skjønnhet. Rynkene i panna hennes nå. Drikk opp og så går du, sier mor.
Det er mor som har bestemt hvem jeg
skal være. Det var mor som så meg i armene sine, nyfødt, og ikke nynnet til meg
som et spedbarn, men en liten voksen. Fremtida, fremtida, Ferdinand. Jeg synes
jeg hører ekkoet av den melodien ennå. Ser hvordan hun strammer grepet om
ryggen på kjøkkenstolen mens hun stirrer på meg. Mor var vakker da hun kom hit,
fortsatt er hun det. Mørkere i håret enn de andre, strekker seg høyere også, en
rar tone i stemmen som kommer og går. Noe farlig er det i det. Selv gudfryktige
far på kaia i Hammerfest glemmer Gud Fader når han ser henne. Slik må det ha
vært. Han må ha oppdaget henne med løsere hår og lenge før barnefødsler, ei tjenestepike
uten rynker, lange øyenvipper, svevende bortover kaia med de andre ungjentene.
Der må far har sett henne og glemt Herren. Og siden kommet til seg selv, husket
og fridd. Giftet seg slik, så fort. Bildet som henger av mor på veggen. De har
rett de som sier det. Der er hun en ung skjønnhet. Jeg har sett henne kikke mot
portrettet selv, men jeg vet ikke om det er lengsel eller stolthet eller noe
annet i det blikket. Gud vil ikke at en skal bry seg med slikt.
Jeg går straks, sier jeg.
Mors hender løsner grepet i stolen.
Mor nikker.
Til Torskefjord, mumler hun, nesten
fraværende nå. Jeg har sagt ja, og hun kan reise av gårde i tankene. Og jeg
lurer på hvem mor var før far, om hun var streng slik, om hun minnet alle rundt
seg på hva som var synd. Jeg lurer på om hun dekket på med duker da hun var tjenestepike,
om hun tørket støv av bilder og annet dekor. Jeg lurer på om hun pyntet seg og
slik fikk fars blikk vendt mot seg. Jeg vil at hun skal løsne opp knuta i
nakken og synge noe, synge det høyt, noe tomt for ord som frelse og nåde. Og om
jeg sa det høyt, ville hun ta tak i kragen på skjorta mi enda jeg for lengst
har vokst meg høyere enn henne og spørre om jeg var gal eller hedning. Og
likevel, og alltid vil jeg gjøre mor til lags.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar